Aktualna piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Aktualna piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Nowa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej wychodzi na przeciw aktualnym zagrożeniom: otyłości, próchnicy wśród dzieci, chorób kardiologicznych i cukrzycy.

Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia pod kierownictwem prof. dra hab. med. Mirosława Jarosza  opiera się na zmieniającym się stylu życia dorosłych oraz dzieci i młodzieży.

Jak zauważają naukowcy, coraz więcej czasu dorośli jak i dzieci spędzają przed ekranami komputerów i innych urządzeń mobilnych, młodzież ma więcej zajęć dodatkowych, często statycznych związanych z nauka języków, pogłębianiem wiedzy.

Zatrważające jest też spożycie przez Polaków cukru pod wszelkimi postaciami, co w przyszłości grozi poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Aktualna  Piramida  jest  odpowiedzią  na  zalecenia  WHO,  zawiera  w sobie ideę:

„Mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej błonnika”.

Aktywność fizyczna jest niezbędna by cieszyć się zdrowiem!

Dlatego też w piramidzie zdrowego żywienia zaakcentowano również w nazwie, jak ważna jest aktywność fizyczna, aby zachować zdrowie.

Na samym dole piramidy występuje właśnie aktywność fizyczna zalecana na minimum 30 - 45 minut dziennie. Tylko tyle i aż tyle!

Warzywa i owoce w diecie - nigdy za wiele!

Kolejny stopień piramidy to warzywa i owoce. Jak wskazują badania - warzywa i owoce powinny być podstawą naszej diety. Biorąc pod uwagę ubożenie gleby w składniki odżywcze - aby zapewnić odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych, należy spożyć więcej warzyw i owoców niż kiedyś.

Zioła i ziółka!

Ważną zmianą jest zalecenie stosowania ziół, którymi nie tylko możemy zastąpić sól, ale też poprawić smak potraw i dostarczyć wielu prozdrowotnych składników.

Błonnik i minerały.

Akcentowane jest również zapewnienie dużej ilości błonnika, który należy czerpać z pełnoziarnistego pieczywa, kasz, ziaren. Dostarczają one nie tylko energię, ale również składników mineralnych jak cynk, żelazo, magnez.

Nabiał.

Zalecane jest spożywanie produktów mlecznych dla zdrowych kości i zębów.

Wartościowe oleje tłoczone na zimno.

Tłuszcze zwierzęce w diecie starajmy się zastąpić roślinnymi. Tłuszcze roślinne powinny pochodzić z pierwszego tłoczenia, najlepiej spożywane na zimno. Zalecane jest gotowanie na parze, a ograniczenie potraw smażonych.

Cukier jednak nie krzepi!

Ponadto z diety wykreślono cukier i słodycze.

Swoją drogą cieszy, że obalony został mit - że cukier krzepi i odżywia mózg - często powtarzany przez starsze pokolenia.

Cukier sprzyja powstawaniu otyłości, chorób krążenia i nowotworów. Ponadto słodycze zawierają często tłuszcze trans z utwardzonych olejów, które sprzyjają tym chorobom oraz szkodliwy syrop glukozowo - fruktozowy.

Słodycze należy zastąpić owocami suszonymi i orzechami - są nie tylko smaczne ale i zdrowe.

Myślę, że dla ludzi starających się żyć zdrowo, naturalnie, ekologicznie, piramida nie będzie czymś nowym.

Ale dla dużej liczby społeczeństwa będzie wyzwaniem. Inaczej nie obserwowalibyśmy wzrastającej liczby osób otyłych, szczególnie wśród dzieci i młodzieży i rosnącej liczby chorych na schorzenia kardiologiczne, cukrzycę oraz szalejącą wśród dzieci - próchnicę.

Posted on 2019-02-22 by M.D. Zdrowie, Wszystkie 0 218

Zostaw komentarzLeave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Artykuły

Kategorie ARTYKUŁÓW

Ostatnie komentarze

Bez komentarza

Wyszukiwanie w blogu

Prev
Next

No products

To be determined Dostawa
0,00 zł Total

Sprawdź